Fjällräven Halv Classic 2012 (FHC)

Den som någorlunda reflekterar över vad hen läser vet vid det här laget att jag med familj skulle gå 55 km ( Som arrangörerna i sista stund hade ändrat till 60 km ) efter gästrikeleden. Jag tänkte på bästa sätt försöka återberätta helgen som nu gått utan att överskrida 3000 tecken ( jag har hört att alla blogginlägg med fler än 3000 tecken per automatik blir ointressant ).

Dag 1

Start – Checkpoint 1: Efter att vi har plockat på oss mat,bränsle,vatten och karta så börjar vi vår vandring ifrån Hedesundas kyrka mot första checkpointen som ligger 11 km bort. Vädret bjuder på allt ifrån solsken och lätt duggregn. Den här sträckan går i stort sett endast efter grus och asfaltsväg, bortsett från 500 första metrarna och eftersom att vi är pigga och fräscha så tycker jag att sträckan går bra förutom att pappa redan börjar få ont i fötterna . Vi stannar en gång för att inta lite snabb energi och vila benen och när vi kommer fram till checkpointen så gör vi ordning en varsin kopp kaffe och jag bjuder alla på singoalla.

Checkpoint 1 – Checkpoint 2 : Den här sträckan är tuff, riktigt tuff. För första gången kommer vi in på riktiga stigar med hala rötter, stenar och mygg till förbannelse. Efter kanske 1 km på en riktig dassig stig skymtar vi ett hygge som vi ska över men innan vi ens kommer fram till hygget så ska vi över ett parti som är så blött som ingenting, här tror jag att pappa kliver ner ordentligt men han visar upp ett fighter-beteende och klagar ingenting, efter ca 5 km på den här sträckans så tar vi en välbehövlig lunch i solen i tron om att vi är ganska nära checkpointen. Efter lunch sänks tempot betydligt för oss, pappa har ont, jag har ont, alla är trötta och den där jävla checkpointen kommer aldrig någon gång. När vi väl kommer fram så bestämmer sig pappa för att bryta och får åka bil till nattlägret med en fuktionär.

Checkpoint 2 – Nattläger:  Josefin har fått skavsår av kängorna så vi frågar en funktionär hur det sista 7 kilometrarna fram till nattlägret ser ut och det ska tydligen var 2 km stig sen är resten grusväg, YES tänker Josefin och slopar kängorna för att ta på sig joggingskorna. Det som vi tyvärr inte visste var att de första 2 kilometrarna fram till vägen var lermark och myr utan spång så när vi kom ut till vägen var Josefins fötter och delvis ben totalt genomsura. Sen följer som utlovat 5 km oerhört tung och tråkig grusväg. När vi kommer fram till nattlägret så möts i alla fall jag av en stor besvikelse, de hade ”klippt” gräset på jävla leråker och hade mage att kalla det för en fin tältplats, tur att det var bra väder för hade regnet kommit så hade tältplatsen endast kunnat liknas med en lerig festivalcamping. Stort minus där!! Vi smider ihop en liten plan, eftersom pappa har brutit så lägger vi allt tungt i en ryggsäck som han får ta med sig när han åker bil till målgången så att vi endast behöver bära kök, mat mm de sista 3 milen och tur var väl det för annars tror jag inte att vi hade kommit i mål.

Nattläger – Checkpoint 4: Den här sträckan går riktigt bra. Jag, Josefin och mamma mosar på hela sträckan utan att stanna och jag kan inte säga något annat än att jag blev riktigt impad utav oss alla tre. Kaffe och kakor vid checkpoint.

Checkpoint 4 – Checkpoint 5: Grusväg, grusväg och åter grusväg och långa raksträckor var det hela tiden också så det blev väldigt långtråkigt men fram kom vi tillslut och den lunchen jag åt då var den bästa på länge, lax och potatis i dillsås med kaffe och kaka till dessert. När vi börjar känna oss klara och ska resa på oss för att gå vidare in i mål så känner Josefin sig jättestel i höften men tänker att det går nog över alldeles strax.

Checkpoint 5 – MÅL!  Josefins höft gör fortfarande ont och hennes vader känns som att de ska gå av. Det gör ont i mig varenda steg jag ser henne ta och jag vill inte tänka på hur ont hon hade men att gå 1 mil på det sättet hon gjorde är fan värt två guldmedaljer. Sjukligt bra gjort! Vi kom tillslut i mål och vad glada vi blev av att se den där mållinjen. Vi skojade och sa att nästa gång vi fyra ska ses och göra något ihop så kan vi väl nöja oss med att äta god mat och bada lite badtunna ute i mamma och pappas sommarstuga.

     Plus

  • Vädret
  • Sällskapet
  • Min platypus ( vattenbehållare med sugmunstycke )
  • Primuslykta i ett tält är aldrig fel

Minus

  • Kartan ( de kunde gott ha bjudit på en riktig karta med höjdkurvor stigar mm istället för skiten de skrivit ut från eniro )
  • Tältplatsen ( så klart är det svårt att hitta en bättre plats men de hade inte behövt sagt att den låg jättefint för det gjorde den inte

( Håll muspilen på bilden för att se beskrivning )

 

Taggad , , , , , , , , , ,

4 thoughts on “Fjällräven Halv Classic 2012 (FHC)

  1. Jonas skriver:

    Lät riktigt roligt måste jag säga. kom och tänka på att ni varit ute och vandra igår när jag låg och kika på ett gäng som vandrade genom venezuelas djungel…sugen?🙂
    Nästa gång ska jag med och då ska jag riva av de där med ett sånt där tält man bara kastar ut och ett par VANS på fötterna för att slippa allt vad skavsår heter.

  2. Lina skriver:

    Själv skulle jag aldrig ge mej ut på nå dylikt så jag är mäkta imponerad av Josefin!😀
    (att du är en galenpanna gällande dessa grejer visste man ju redan)

  3. Lina skriver:

    .. Och varför såg jag detta inlägg nu när jag såg de senare inlägget tidigare? (förvirrande kommentarer bjuder jag på!)

Kommentera

